Безплатната телефонна линия за деца 116 111 съветва децата по ЛГБТК+ и други въпроси, без знанието на родителите
Наскоро за пореден път, на едно от заседанията на Комисията по демографската политика, децата и семейството в Народното събрание (18.09.2024 г.), заявихме нашата позиция, която сме изразявали и преди[1], че безплатната телефонна линия за деца 116 111, трябва да се закрие в този ѝ вид и да мине под управление на Министерство на вътрешните работи. В момента линията е поддържана от Държавна агенция за закрила на детето (ДАЗД) и се ползва за съветване на деца без знанието и съгласието на родителите им.
Всякакво информиране на децата без знанието на родителите им по теми, които не са свързани с престъпления или риск за живота и здравето им, не би трябвало да бъде възможно, защото противоречи на конституционно установените права на родителите да отглеждат и възпитават децата си до тяхното пълнолетие. Никой няма право да дава насоки за живота на едно дете, освен родителите и тези, на които родителите съзнателно и умишлено са позволили да го правят.
На провелото се наскоро заседание на Комисията по демографската политика, децата и семейството в Народното събрание (18.09.2024 г.) една семейна двойка разказа случай с изведено от семейството им тяхно единствено дете, което е било насочено от бабата (тъщата) да говори с линията 116 111. Операторът му е задавал въпроси, които детето твърди пред родителите си, че не е отговаряло по посочения в доклада за разговора начин, но отговорите в последствие вероятно ще бъдат използвани в дело срещу родителите на детето. Затова е важно да разберем как се използва тази линия, кой я контролира и какво да очакваме да е нейното бъдеще.
Коя е международната организация зад телефонната линия 116 111?
Child Helpline International, която свързва и насочва всички телефонни линии 116 111 по света, има 155 членове в 133 държави и територии. Българската линия е част от световната и европейската такава, но не е тайна, че общата политика на международната организация е да популяризира ЛГБТК+ информация сред децата[2] и да се занимава с насоки за тяхното развитие и възпитание без знанието или одобрението на родителите.
Според самия сайт на Child Helpline International:
Линиите за помощ на деца по света поддържат и съветват десетки хиляди ЛГБТКИ+ деца и млади хора всяка година.
Как телефон 116 111 нарушава конституционните права на родителите в България?
Съгласно Закона за социалните услуги, чл. 9, ал. 3:
(3) При предоставянето на социални услуги за деца се зачита мнението на детето и родителите или на лицата, които полагат грижи за детето.
Според чл. 87, ал. 1 и ал. 2 на същия закон:
(1) Когато дете е поискало подкрепа от доставчик на социална услуга, доставчикът е длъжен незабавно да уведоми дирекция „Социално подпомагане“ и родителите, настойника или попечителя на детето.
(2) Когато детето не предостави на доставчика информация за родителите, настойника или попечителя си, те се уведомяват от дирекция „Социално подпомагане“.
Обърнете внимание, че детето има право да се свързва с телефонна линия за съветване (не само тази на 116 111, а по принцип с всяка друга) и да използва социална услуга без родителите предварително да са били уведомени, но те трябва да бъдат уведомени в последствие, за което трябва да се разчита на добросъвестността на доставчика на социалната услуга. Това според нас е недопустимо и е груба намеса в правата на родителите.
Конституцията на Република България ясно заявява, че:
Чл. 47. (1) Отглеждането и възпитанието на децата до пълнолетието им е право и задължение на техните родители и се подпомага от държавата.
Правото на родителите не може и не трябва да бъде заменяно от държавен орган, а още по-малко от някоя частна неправителствена организация, които да дават информация на децата, да ги съветват и да ги насочват без родителското съгласие, освен когато това не е в критичен интерес на запазване на живота и здравето на детето т.е. когато има възможност да е извършено престъпление спрямо детето или има опасност за извършване на такова. В случая с телефонната линия 116 111 (а и на други линии, управлявани от НПО) Законът за социалните услуги противоконституционно допуска на децата да се дават съвети по лични теми като приятелства, връзки, любовни драми, секс и сексуално развитие, джендър и ЛГБТК+ теми, насоки за училищни проблеми и т.н., което без съмнение нарушава правата на родителите.
С какво се занимава телефон 116 111, което е роля на родителите?
В отчетите на линията за подкрепа на деца за 2023 година, представени от главната организация Child Helpline International на международно ниво (понеже нямаме изнесени такива данни от България), четем следните (според тях добри) примери от дейността им през годината[3]:
Момче се свърза с линията за помощ за деца, за да попита как може да говори за своята сексуалност с приятелите си и семейството си. През последните няколко години той беше забелязал, че има влечение към други мъже, но той беше много уплашен да говори за чувствата си с всеки, от страх да не бъде приет за това кой и какъв е. Момчето и съветникът обсъдиха с кого момчето би се чувствало най-удобно да говори за чувствата си и той реши това да е един от добрите му приятели. Заедно момчето и съветникът излязоха с план как да се проведе тази дискусия. Накрая момчето получи информация за местни LGBTQI+ услуги, в случай, че има нужда от повече информация или подкрепа.
15-годишно момиче се свърза с линията за помощ за деца, за да разговаря за връзката ѝ с приятеля ѝ. Той искал тя да прави секс с него, но тя му казала, че не се чувства готова. Съветникът разговаря с нея за това, което иска, и за нейните съмнения и опасения. Съветникът също я успокои, че само тя може да реши кога, къде и с кого ще има първото си сексуално преживяване, и обсъдиха колко е важно да съобщи това на партньора си. Момичето реши, че ще говори с гаджето си за ситуация.
13-годишно момиче се свърза с линията за помощ за деца, за да поиска съвет какво да прави с приятеля си, който я притискаше да участва в секстинг[4]. Съветникът и момичето обсъдиха неприкосновеността на личния живот, самочувствието и важността да не се поддава, когато е под натиск, както и възможността да ѝ предоставят емоционална подкрепа.
Насоките за развитие на телефонните линии 116 111 са свързани с ЛГБТК+
Насоките от ръководство на международната организация при изграждането и оперирането на телефонната линия 116 111 за подкрепа на „ЛГБТК+ младежи“ са следните (цитираме документ от Child Helpline International[5]):
През 2018 г. организирахме Практическа общност за линии за помощ за деца и партньори с цел обмен на знания за това как линиите за помощ за деца могат най-добре да подкрепят ЛГБТКИ+ деца и младежи. Проучихме подкрепата на телефонната линия за помощ за деца и млади хора от ЛГБТКИ+ на три различни нива: индивидуално, организационно и обществено ниво. Точките, които линиите за помощ за деца трябва да вземат предвид, са изброени по-долу.
През 2019 г. пуснахме доклад, специално фокусиран върху ЛГБТКИ+ децата и младите хора.
Организационно и обществено ниво
Точките по-долу са важни за разглеждане за това, което трябва да бъде въведено на обществено и организационно ниво:
- Трябва да има антидискриминационно законодателство на национално и регионално ниво, за да могат линиите за помощ за деца ефективно да подкрепят ЛГБТКИ+ децата и младите хора. Ако това законодателство е слабо на теория или на практика, линията за помощ за деца може да подкрепи инициативи за застъпничество заедно с местни и регионални LGBTQI+ организации.
- Разнообразието в екипа е важно – уверете се, че вашата линия за помощ на деца включва LGBTQI+ хора, така че консултантите да отразяват самоличността и опита на обаждащите се LGBTQI+ и да могат да осигурят възможно най-добрата подкрепа. Също така е от съществено значение консултантите на линията за помощ за деца да са обучени и да им е удобно да обсъждат секса и взаимоотношенията с деца и млади хора.
- Също така е полезно да предоставите информация за това какъв вид подкрепа се предлага за ЛГБТКИ+ деца и младежи във вашата страна, например на вашия уебсайт.
- Телефонната линия за помощ на деца трябва да има актуализирана мрежа за насочване, която включва организации, които могат да предложат целева подкрепа за ЛГБТКИ+ деца и млади хора.
- Вашата линия за помощ за деца може също да подкрепи LGBTQI+ деца и младежи, като гарантира, че вашите партньорски организации и мрежи за препращане са получили подходящо обучение относно LGBTQI+ и сами предоставят приобщаваща подкрепа. Ако не, можете да инициирате контакт между вашата местна LGBTQI+ организация и вашите партньори или, ако имате опит, сами да предоставите обучението или информацията.
- Наличието на установено партньорство или сътрудничество с полицията и службите за спешна помощ е жизненоважно и може да спаси животи в извънредни ситуации. Особено важно е да се гарантира, че местните правоприлагащи органи са преминали обучение относно сексуалната ориентация, джендър идентичност и изразяване и сексуални характеристики (SOGIESC).
Виждаме и организиране на специализирани проекти от линията специално за ЛГБТК+ деца и млади хора.[6]
Разбираме ли целта на линия 116 111 в плана на налагане на джендър идеологията сред децата?
Преглеждайки горната информация, дейности и насоки към членовете на глобалната организация Child Helpline International, лесно можем да заключим, че никак не е случайно, че телефонната линия за връзка с деца на европейско ниво се използва до голяма степен за ЛГБТК+ въпроси. Трите най-големи доставчици на услугата за такава линия в Европейския съюз предоставят данни, че 40.1% от разговорите с деца по тази линия са по ЛГБТК+ въпроси, без родителите да знаят за това. [7]
Не знаем каква е статистиката за вида на проведените разговори с телефонната линия и чата на 116 111 конкретно за България, но насоките линията да се използва за насоки на децата по теми свързани с ЛГБТК+ е ясна. И тя вече се използва така в много от европейските страни, включително бившите соцстрани като Полша например. Сайтът им за телефон 116 111 има отделна, специализирана секция за целта. [8]
Заключение
Поради всички посочени по-горе причини, според нас е грешна политика тази линия да продължава да бъде поддържана в България по начин, по който правата на родителите биват нарушавани, и има възможност се прокарват идеи на определени групи в обществото или ЛГБТК+ пропаганда чрез държавните институции. Ако има твърдения, че към настоящия етап на развитие в линията няма такива видове намеса в живота на децата и семействата, които са неправомерни, ние виждаме, че плановете за в бъдеще на международната организация-майка Child Helpline International е да има. Но дори и в настоящия момент, тя действа срещу конституционно установените права на родителите спрямо децата им и Законът за социалните услуги, в чл. 87 продължава да бъде противоконституционен!
[1] Предложение от Национална асоциация „Поход за Семейството“ за създаване на „Национална стратегия за семействата и децата“, стр. 28-29, https://www.family.bg/wp-content/uploads/2019/05/2019-05-31-National-Strategy-for-Families-and-Children.pdf
[2] Every Child Has a Voice: LGBTQI+ Youth (бълг. Всяко дете има глас: ЛГБТКИ+ младежи), https://childhelplineinternational.org/every-child-has-a-voice-lgbtqi-youth/
[3] The role of Child Helplines in Protecting Children in Europe Against Sexual Exploitation & Abuse (бълг. Ролята на линиите за помощ за деца в защитата на децата в Европа срещу сексуална експлоатация и насилие), стр. 7, https://issuu.com/chi-childhelplineinternational/docs/2023_position_paper_child_helplines_csea_pages_
[4] „Секстинг“ е изпращане, получаване или препращане на явни сексуални съобщения, снимки или видеоклипове, предимно между мобилни телефони. Може също да включва използването на компютър или друго цифрово устройство.
[5] Child Helplines and Inclusive Practice (бълг. Телефонни линии помощ на деца и приобщаваща практика), стр. 4-6, https://issuu.com/chi-childhelplineinternational/docs/child_helplines_and_inclusive_practice
[6] Voices of Children and Young People: Global Child Helpline Data for 2020 (бълг. Гласовете на децата и младите хора: Глобални данни на линията за помощ за деца за 2020 г.), стр. 44-45, https://issuu.com/chi-childhelplineinternational/docs/voices_of_children_and_young_people_global_data_fo
[7] Voices of Children and Young People: European Union Child Helpline Data for 2020 (бълг. Гласовете на децата и младите хора: Данни от телефонната линия за деца на Европейския съюз за 2020 г.), стр. 44, https://issuu.com/chi-childhelplineinternational/docs/voices_of_children_and_young_people-eu_child_helpl
[8] Jesteś osobą LGBT+? Masz w nas sojuszników (бълг. Вие ЛГБТ+ ли сте? Имате съюзници в наше лице) https://116111.pl/lgbtplusja/