Изх. №2 от 17.09.2024 г.
ДО:
КОМИСИЯ ПО ДЕМОГРАФСКАТА ПОЛИТИКА, ДЕЦАТА И СЕМЕЙСТВОТО
НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО
НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
КОМИСИЯ ПО ЕЛЕКТРОННО УПРАВЛЕНИЕ И ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ
НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
КОПИЕ ДО:
Г-ЖА РАЯ НАЗАР НАЗАРЯН
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
ПРЕДСЕДАТЕЛИТЕ НА ПАРЛАМЕНТАРНИТЕ ГРУПИ
В НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
СТАНОВИЩЕ
на Национална асоциация „Поход за семейството“ относно внесен законопроект със сигнатура 50-454-01-87 от 11.09.2024 г. за изменение и допълнение на Закона за закрила на детето
Уважаеми дами и господа,
Сдружение Национална асоциация „Поход за Семейството“ (НАПС) утвърждава брака само от мъж и жена, подкрепя традиционните християнски и общочовешки консервативни семейни ценности и добродетели, и защитава правата на родителите и децата в тяхна взаимна полза, без да ги противопоставя. По тази причина предложеният от народни представители законопроект за изменение и допълнение на Закона за закрила на детето със сигнатура 50-454-01-87 от 11.09.2024 г.[1] привлече нашето внимание и бихме искали да представим нашата позиция по него.
Предложеният законопроект предвижда създаване на нов чл. 5б, който вече съществува в Закона за закрила на детето с други цел и смисъл, което показва, че текстът е написан набързо и не е прецизиран, което се вижда и в самия него.
Според нас разпределянето на защитата на децата в Интернет между множество институции ще я направи неефективна и безполезна. Административната тежест, която ще се създаде е твърде голяма и ненужна.
Вредата, която може да бъде нанесена на деца в Интернет или извън него, и подлежи на преследване от закона, може да бъде свързана само с престъпления и по тази причина за нас е логично защитата на децата да се осъществява само и единствено от специалисти в една единствена институция – Министерство на вътрешните работи, които са компетентни в превенцията, установяването и разследването на престъпления от такъв характер. Затова също считаме, че няма нужда от създаване на допълнителни специални телефонна линия или чат за защита на децата от Интернет престъпления, а, както сме заявявали многократно преди, от създаване на една единствена линия за деца, където могат да докладват за престъпления свързани с деца или възможност за извършени такива. Всички телефонни линии и чатове, които отнемат конституционното право и задължение на родителите да отглеждат и възпитават децата до пълнолетието им (Конституция на Република България, чл. 47, ал. 1), освен в случаи на извършено престъпление срещу детето им (с което се ангажира МВР), трябва да бъдат закрити. Държавните институции и органи нямат право да предлагат социални услуги на деца без разрешението на родителите или попечителите им, освен в случите предвидени от законите на страната, когато има заплаха за живота и здравето на децата.
По тази причина сме против предложения законопроект за изменение и допълнение на Закона за закрила на детето.
С уважение,
Ивайло Тинчев
Председател на УС на
Национална асоциация „Поход за семейството“
[1] Законопроект за изменение и допълнение на Закона за закрила на детето със сигнатура 50-454-01-87 от 11.09.2024 г., https://www.parliament.bg/bg/bills/ID/165775